Monday, January 12, 2009

قراري الجديد


الأن
اتخذت قرارتي القديمة..الجديدة
أن أغير أسمي.. لأنه يبدأ بأول حرف يبدأ به أسمك
لن أهتم بعد الأن بالسيارات الصفراء المارة في الطريق
لن تتعلق عيني بنافذتك عندما أمر بجوار منزلك
لن أهتم بعد الأن بسماع أخبارك
لن أتمنى بداخلي أن أراك
لن أرسل لك ثانية للسؤال عن حالك
لن أقحم أسمك في كل محادثاتي الودية مع الأخرين
لن استبدل دعائي لنفسي.. بدعواتي لك مرة أخرى
لن أبحث عن لمعة خادعة في عينيك عندما تنظر لي
لن اتفقد أغانيك المفضلة في كل فترة جديدة من حياتك..و أبحث عن نفسي فيها
لن أتذكر طفولتنا
لن تتعلق عيني بك مرة أخرى عندما تبتعد لتتحدث في هاتفك الخلوي
لن أفسر لنفسي أشياء لا تحدث
لن أجلس بجانبك مرة أخرى..فذلك قاتل بكل المعان
لن أحتمل مرة أخرى
ومن الأن..لن أقول لنفسي "لن" مرة أخرى
كل هذا لأن أحداث العالم من حولي
أكدّت لي بكل الطرق أنه لا أمان في أي مكان
وأنه بالتأكيد لا يوجد أمان مرتبط بإنسان
فانكسر ما كان يصرخ بداخلي من أجلك
تلك الرابطة الخانقة
تلك الكذبة التى حطمتني
أنك أنت الأمان
_________________________________________
ما كتبته هو إلهام من مقولة قالها لي "محمد ربيع" أن "الوحدة قاسية ..في الشتاء" فاتخذت قراراتي "في أشد أوقات الوحدة" لأثبت له قوتي !!!!:)

9 comments:

Unknown said...

فعلا لم يعد هناك أمان أعزالناس بيجرحوا٠ بالتوفيق٠

Omnia said...

شكرا يا mimi

شرفتي المكان كله :) وربنا يستر من أعز الناس دول

M.Rabie said...

لن أقحم أسمك في كل محادثاتي الودية مع الأخرين


لو وصلتى لده قوليلى ازاى و النبى و ليكى الحلاوة
:D:D:D

ما كتبته هو إلهام من مقولة قالها لي "محمد ربيع" أن "الوحدة قاسية ..في الشتاء" فاتخذت قراراتي "في أشد أوقات الوحدة" لأثبت له قوتي!!!!:)


يا نونّا ده شرف ليا و عهد الله
مش عارف انا قدّه و لا لأ


كنت اتمنى اكون اول تعليق

ياللا تتعوض
:D:D

Sarah Atwa said...

ماهو واحد عنده علابية صفرا نستنى منه ايه
:D
مش عارفة يا امنية، متغيرة اوي عن عادتك
بالنسبالي انا كنت بحب اكتر اللمحة الرقيقة في كلامك
بس ده طبعا ما ينفعش هنا لان ده موقف قوة
و قوة جامدة جدا عشان الواحد ياخد قرار زي ده
بالذات مع الجرح الجامد بيبقى الواحد بيخلي نفسه حجر عشلن يصمد و يكمل

Omnia said...

يا ساااااااااارة أمال لو شوفتي العربية الصفرا دي..و مقدار شياكتها وتألقها

وبعدين سعاتك ..دي قرارات بقالي سنتين بخدها
ادعيلي أنتي بس
و أن شاء الله حكتب حاجة تانية عشانك مخصوص :)

أحمد الديب said...

متخصصة!

Omnia said...

يااااااااه أحمد الديب مرة واحدة :)
هلّ هلالك شهر مبارك
نورت واللهي

السؤال دلوقتي ..متخصصة في أيه؟؟؟؟؟!!

La RoSe said...

جميل أوي يا أمنية دي
مُعبرة جداً، وتمس القلب أوي

Omnia said...

ربنا يخليكي يا حبيبتي كفاية تشجيعك :)

3any..

Alex..., Egypt
عادى زى أى بنت فى الدنيا..بحلم..وبحب..وبخاف..وبتجن..وبسامح..وبعيط..وبتنطط..وبصاحب..وبفارق..لكن عمرى ماكذب :)